Æblets historie. Om at dyrke og opformere æbletræer i det gamle Mesopotamien |
|
Malus Sieversii er den vilde oprindelse til vore dages spise æbler. Træerne vokser vildt i det sydlige Kasakhstan og Xinjiang provinsen Kina, men kun gener fra æblerne i Kasakhstan findes i moderne æblevarianter. |
|
Det er kendt, at æbler blev dyrket og opformeret af antikkens grækere og romere. |
|
Der er dokumentation for, at æbler var en almindelig del af kosten i Mesopotamien så tidligt som 2500 f.Kr. |
|
 |
Reconstructed sumerian necklaces and headgear discovered in the tomb of Queen Puabi. British Museum. |
|
Puabi var en sumerisk dronning, der blev begravet i byen Ur ca. 2500 f.Kr. Puabi blev begravet med flere tjenestefolk, hvor kvinderne havde hovedbeklædning med 3 stiliserede blomster og guld kæde med guld blade.
Bladene ligner æbleblade, og blomsterne kunne være stiliserede æbleblomster.
I Puabis grav blev fundet skiver af æbler og blandt smykker, små æbler i guld. |
|
 |
Dette er malus sieversii æbler, der ligner de små guld æbler fundet i Puabis grav. 3 små æbler i en klase. |
|
|
Hashur er det sumeriske ord for æble. I sumerisk poesi nævnes æbler, æbleplantager, pigen der ligner en æblelund i blomst og meget mere. Ler tavler dateret tilbage til ca. 2300 B.C. nævner frugt som dadler, æbler, figen, vandmelon, druer, blommer, morbær og ferskner. |
|
Æbler var en del af kosten til almindelige sumerer, derfor kan der ikke herske nogen tvivl om, at sumererne kunne opformerer æbletræer. Men hvordan gjorde de det? |
|
 |
 |
The Adda Seal, Sippar 2300 BC. British Museum, London. |
|
Seglet er akkadisk. Seglet handler om jagt til venstre og floderne Eufrat og Tigris til højre. I midten ser jeg en mand, der står over for et lille træ. Hans højre arm er i et hul nær træets rod. Han har en sav i sin venstre hånd. Han søger efter træets rod. Over ham er en vinget gudinde, hun har et stykke rod i hånden. |
|
Jeg tror, at sumererne i Mesopotamien opformerede æbletræer og andre frugttræer ved hjælp af rodstiklinger fra før 2500 f.Kr. |
|
 |
Et rodstykke plantet i foråret har dannet skud |
|
|
 |
Fragment showing the godess Nisaba with an inscription of Entemena, ruler of Lagash 2430 BC. Museum of Ancient Near East, Berlin.
|
|
Dette stykke viser gudinden Nisaba med et stykke rod i hånden, ligesom gudinden fra Adda-seglet. I hovedbeklædning ser jeg symboler for træer, jord og rødder.
Nisaba var gudinden for innovation, udvikling af landbrug og skrivning.
|
|
 |
 |
This limestone relief are from Department of Oriental Antiquities, Louvre Museum. Ca. 2500 BC. |
|
Til venstre i relieffet, Nisaba. En smule af et træ ses i hovedbeklædningen. Til højre er en mandlig person, der vander et lille træ i en potte. Nogle af træet rødder hænger ud over potten.
Måske havde de udviklet en teknik til formering af træer fra rod. Måske rødderne får de rigtige plantehormoner, når de udsættes for sollys, så de vil spirer hurtigere. Jeg vil eksperimentere med det.
|
|
|
I begyndelsen af juni 2018 plantede jeg et frøsået æbletræ i en potte, således at et stykke rod hang ud over kanten af potten. Roden blev udsat for sollys i 5 dage, hvorefter rodstykket blev skåret fri og plantet i sin egen potte. Efter ca. 3 uger ses en spire.
Det kunne være den måde, som sumererne opformerede æbletræer på. |
|
 |
The Adam and Eve Seal, British Museum. 2200BC-2100BC |
|
Jeg tror, at dette viser en uddannelse scene. De 2 slanger er symbol på gudinde Nisaba og viden. Igen et lille træ med rødder, der hænger ud over potten.
I perioden 2500 f.Kr. til 2100 f.Kr. var det et ofte anvendt motiv.
|
|
Noget ændre sig efter 2000 f.Kr. Rødder ses ikke længere på de illustrerede træer. Træerne er formede, og grenene holdes på plads med et reb, der er forankret i jorden med et anker. |
|
 |
Sumerian seal showing a worshipper and a fish-garbed sage before a stylised tree with a crescent moon & winged disk set above it. Wikimedia Commons. |
|
Dettee segl står beskrevet som sumerisk fra det 1. årtusind f.kr. det kan ikke være sandt. Hvis det er sumerisk, antager jeg, at det er fra den sen Sumeriske periode omkring 2. årtusind f.kr. Det viser et anderledes træ end tidligere set.
Hvis man sammenligner med træer fra den sene assyriske periode, kan man få en ide om, hvorfor træet ser ud som det gør.
Jeg tror, at træet er formet med det formål at kunne formere det med podning ved afsugning. En forløber for egentlig podning som grækerne brugte 300 f.Kr.
|
|
 |
 |
Burney relief. Queen of the Night. Old Babylonian. 1900 BC-1800 BC. British Museum. |
Ishtar holding her symbol. Terracotta relief, early 2nd millennium BC. From Eshnunna. Louvre Museum, © Marie-Lan Nguyen / Wikimedia Commons |
|
De to afbildede gudinde ovenfor holder ankre, en af dem en anker med et snoet reb. Jeg tror, at ankrene er blevet udviklet i forbindelse med udviklingen af en ny måde at formere frugttræer på. Ankrene holder rebet rundt om træet forankret til jorden. |
|
 |
Assyrian stone relief. Mesopotamia, Nimrud (ancient Kalhu). Ca. 883–859 BC. The Metropolitan Museum of Art. |
|
Dette relief viser et træ, der minder om det sumeriske træ, men med flere detaljer. Træet er meget stiliseret og sandsynligvis en efterligning af et anden relief. Der findes flere afbildninger af lignende træer. |
|
 |
|
 |
Nye udsprungne skud på æbletræer i foråret kunne blive til, hvad der ses i reliefen i den stiliserede version. |
|
|
 |
|
 |
Et skud på en beskåret gren, der er formet over en ring, kunne blive til det, der ses i relieffet i en stiliseret version. |
|
|
 |
 |
Noget er bundet fast til stammen, hvorfra et lille træ kommer op og er bundet sammen med det store træs grene. |
Bladene på skuddene, hvor grenene er bundet sammen, bliver overrislede. |
|
|
Selv om alt i reliefen ikke er helt logisk, er der mange detaljer, som får mig til at tænke, at det viser, hvordan de har formeret frugttræer på det tidspunkt.
Podning ved afsugning er en pode metode, hvor man har 2 træer på egen rod. Lidt af barken fjernes fra en gren på begge træer. De to grene, hvor barken er fjernet, bindes tæt sammen. Træets evne til at helbrede sig selv, gør at de to grene vokser sammen (4-8 uger). Når grenene er vokset sammen, bliver det nye podede træ skåret fri.
|
|
Sumererne dyrkede æbletræer, da Puabi blev begravet ca. 2500 f.Kr. Grækerne podede 300 f.Kr.
Efter at have studeret billeder af træer i den mellemliggende periode, er det min teori, at æbletræer og andre frugttræer blev formeret i Mesopotamien på følgende måder:
1. Før 2500 f.Kr. Sumererne såede æblekerner de havde fra Kasakhstan.
2. Fra 2500 f.Kr. Sumererne opformerede æbletræer med rodstiklinger.
3. Fra 2000 f.Kr. Sumerierne formerede æbletræer ved podning ved afsugning. |
|
 |
Urartu Helmet Fragment. King Sarduri II, 764–735 BC. Urartian Tree of Life. Wikimedia Commons. |
|
Urartu var et kongerige, centreret omkring søen Van på det armenske højland. Afbildningen af et træ, der svarer til det sumeriske træ, indikerer, at metoden til opformering af æbletræer og andre frugttræer spredte sig til andre kulturer i regionen. |
|
Men måske var sumererne ikke de første til at dyrke frugttræer. |
|
 |
The Göbekli Tepe seal. Before 7500 BC. |
|
Dette viser tegn på et segl, der er fundet i "The Göbekli Tepe" udgravningen i det sydlige Tyrkiet mellem Eufrat og Tigris. Det dateres fra før 7500 f.Kr.
Symbolerne slange, træ og rod minder om indholdet på det sumeriske Adam og Eva segl. Måske vidste de, hvordan man kopierede æbletræer ved rodstiklinger allerede dengang.
Rester af æblekerner er fundet i byen Jericho, fra omkring 6500 f.Kr. Det kunne være kerner fra søde æbler, hvis oprindelse er Kasakhstan.
|

Dreamstime
|
Omkring "The Göbekli Tepe" findes større meneskeskabte huller i flade klipper, som kunne være brugt til at plante træer i. Måske er det verdens første planteskole. |
|
Flemming Thorninger, 15 juni 2018 |